Houten voor Houten heeft de smaak te pakken

Leden van het jongerenkoor Yess brengen ouderen een bloemetje.

Gepubliceerd op aug 23, 2020

Voor de deelnemende organisaties en groepen is het glashelder. De coronacrisis mag dan zijn meest grimmige kanten kwijt zijn, Houten voor Houten moet doorgaan. Het netwerk waarbinnen tal van Houtense groepen, initiatieven en organisaties zich begin april aaneensloten om de coronaproblemen het hoofd te bieden, wordt inmiddels door alle partners ervaren als een waardevolle aanvulling. Maar nu de coronamaatregelen steeds meer versoepelen, ligt een bescheiden koerswijziging voor de hand.

,,Het grote voordeel van zo’n platform is en blijft dat je heel snel kunt schakelen”, zegt Annekee Bosveld, die bij Houten voor Houten de welzijnsorganisatie ‘van Houten&co’ vertegenwoordigt. ,,Met z’n allen bestrijken we het hele veld, van burenhulp tot kerk en woningcorporatie. Voor mensen die graag door een vrijwilliger geholpen willen worden, maar geen idee hebben waar ze moeten aankloppen, is het enorm handig dat ze nu terecht kunnen op één telefoonnummer en één website. Via het loket Houten voor Houten komt de hulpvrager bij de juiste hulpaanbieder terecht. En het omgekeerde geldt ook. Wie best eens een klusje voor bijvoorbeeld een buurtgenoot wil doen, kan via Houten voor Houten snel in contact komen met iemand die daarom zit te springen. “

Thermometer
Die functie moet het netwerk dus in elk geval houden. ,,Zo zijn we ook een thermometer van zaken die mogelijk breder in Houten leven”, meent medewerker Els Bremer, in het dagelijks leven adviseur bij samenwerkingen in de zorg. ,,De laagdrempeligheid stelt ons in staat om al in het beginstadium signalen op te vangen, dat kan waardevol zijn.”

Niet dat het aantal individuele hulpvragen momenteel zo hoog ligt. ,,Van tientallen per week zijn we teruggegaan tot één à twee per dag”, meldt Wytze Bijleveld, pastoraal werker bij kerkgemeente de Lichtboog en Houten-voor-Houtenaar van het eerste uur. ,,In een gemeente die gemiddeld hoog scoort op welvarendheid en welzijn, verwacht je eigenlijk niet anders. Maar ook hier zijn van tijd tot tijd mensen die tussen wal en schip vallen.”

Wat er zoal aan hulpvragen binnenkomt? Bijleveld: ,,In de vroege crisismaanden zijn we vooral gebeld door mensen die gewoon behoefte hadden aan contact, aan een moment van echte aandacht. Prima natuurlijk. Daarnaast ging het om kleine karweitjes en daar wordt nog steeds om gevraagd. Nu en dan een boodschap doen, de hond uitlaten, iets opknappen in huis of de tuin. Allemaal lichte bezigheden, voor professionele zorg verwijzen we mensen door naar andere instanties.”

Bloemen en tompoezen
Naast die ‘één op één-ondersteuning’ verzorgde Houten voor Houten in april en mei uiteenlopende initiatieven voor groepen Houtenaren. Zo haakte het netwerk aan bij de bloemenactie van Ali B. Bloemen die vanwege de coronacrisis onverkoopbaar waren, werden door vrijwilligers afgeleverd aan ouderen met thuiszorg. En eind april was er bingo-over-de-radio. ,,Vanwege de coronamaatregelen was de traditionele bingo op Koningsdag afgelast”, verklaart Charles Verwimp, naast programmamaker bij Omroep Houten een van de gangmakers binnen het netwerk. ,,Toen hebben we een alternatief uit de grond gestampt: Omroep Houten riep de nummertjes af. Kaarten met instructie waren vooraf bij de deelnemers thuis afgeleverd, de Lions Club zorgde voor héél veel tompoezen en burgemeester Isabella kwam persoonlijk de hoofdprijs overhandigen.”

Buurtsofa
Ook aan zulke ‘groepsacties’ wil het netwerk in de toekomst blijven bijdragen. Al was het alleen maar om alle partners zodanig op elkaar ingespeeld te houden, dat ze ook bij – je moet er niet aan denken – een volgende crisis gezamenlijk paraat staan. Maar onder normale omstandigheden zullen het steeds vaker buurt- en wijkinitiatieven zijn die ondersteuning krijgen. Initiatieven die de onderlinge hechtheid bevorderen.

Zo vertelt Verwimp enthousiast over de ’buurtsofa’ waarmee de Appelgaarde kwam. Een betonnen bank waarop buurtbewoners, na een korte stoomcursus, bij toerbeurt met z’n tweeën of drieën stukjes van een zelfontworpen mozaïek aanbrengen. ,,Veel mensen in die wijk vinden dat een hartstikke leuke manier om het ‘sociale cement’ te versterken. Dat is ook echt belangrijk. Iedereen komt in z’n leven momenten tegen waarop het prettig is om een beroep te kunnen doen op buren. Als je elkaar dan een beetje kent, bijvoorbeeld via zo’n speels sofa-project, wordt het een stuk gemakkelijker om die hulp gewoon te vragen.”

En als Houten voor Houten kan helpen zulke buurtinitiatieven sneller van de grond te krijgen, waarom niet? Verwimp: ,,We denken er momenteel over of we iets kunnen betekenen voor Burendag, op 26 september. In veel buurten zijn al activiteiten gepland, maar nog niet overal. Wie weet kunnen we hier en daar nog iets moois aanzwengelen.”

Hulp nodig? Hulp in de aanbieding? Bel Houten voor Houten: tel. (030) 7001 515, dagelijks van 9.00-21.00 uur.

door Simon Knepper

Foto: Leden van het jongerenkoor Yess brengen ouderen een bloemetje. Copyright Charles Verwimp/BDU Media.

Share This